onsdag 7. april 2010

Skatt fra lillesøsters barndom

Min mellomste søster husker jeg hadde en slik når hun var liten og den hang med overalt. Så morro å se at den har fått comeback. Må huske å høre om hun fortsatt har sin.... Datt over den når jeg leste nyhetsbrevet fra Filabel.


Bimse, Bølle eller Bumle. Den kendte bamse-abe blev populær i Danmark i 1970/80'erne og har nu fået comeback. Bamsen stammer oprindeligt fra Japan, hvor den kaldes Monchhichi. Den blev kendt i Japan i en tegnefilmsserie kaldet "Futago no Monchhichi", som handlede om nogle abe-agtige væsener som levede i trætoppene over skyerne i en skov i Monchia. Stammens leder - Wizzar - var en mægtig troldmand som kunne bekæmpe deres fjender med magiske tryllerier.
















Shinzi Katoh er en velkendt Japansk kunstner, som også har illustreret og publiseret mange børnebøger. De seneste år har han fået interesse for keramik, melamin, glas osv. samtidig med at han stadig laver børnebøger.



Katoh har opnået stor popularitet, også uden for Japan, og har således haft flere af hans designs udstillet på "Maison & Objet" i Paris og "NYIGF" in New York. Hans produkter er lige nu også at finde på MoMA i San Francisco og Le Bon Marche i Paris.

6 kommentarer:

  1. Hei hei, og tusen takk for en kjempehyggelig kommentar på bloggen. Der ser du, man bruker som regel de riktige fargene, for det er i de fleste tilfeller de man føler seg mest vel med :-)

    Jeg ønsker deg en super dag videre!

    Klem fra Liv :-)

    SvarSlett
  2. hei kikke :O) jeg har hatt den i hvertfall :P vet ikke helt om jeg har den nå men håper jeg ikke har kastet den for nå er den jo populær igjen :p hehe

    SvarSlett
  3. Hihi va kul. Min bästa vän när jag va liten hade en sån. Vilka minnen! Kul att den görs igen!

    Kram
    /Johanna

    SvarSlett
  4. ÅÅåå denne bamsen minner meg som om sykehusgaver. Jeg fikk 2 slike en gang når jeg var barn og lagt inn på sykehus:) Heerlig!

    SvarSlett
  5. Johanna B og Thea så morro at dere husker de. Godt å bringe frem gode minner:)

    SvarSlett